Thursday 22 March 2012

Cetakan Akhir Brittanica

Britannica 600x399 10 Weird Facts from the 1768 Encyclopaedia Britannica 


Sejarah Penerbitan Brittanica
Ensiklopedia Britannica mula diterbitkan pada tahun 1768 di Edinburgh, Scotland. Cetakan pertamanya hadir dengan judul, A Dictionary of Arts and Sciences yang menghimpunkan maklumat tentang seni dan sains. Ia diasaskan oleh Colin Macfarquhar dan Andrew Bell, warga Scotland yang memiliki kepakaran dalam bidang cetakan, ukiran dan penjualan buku.
Pada awalnya, tujuan ia diterbitkan adalah untuk menawarkan bahan bacaan berbentuk ilmiah. Sekitar tahun 1974 sewaktu melancarkan ensiklopedia jilid ke-15, pihak Britannica menyasarkan objektif untuk mendedahkan kepelbagaian ilmu pemahaman manusia.
Selama dua abad beroperasi dalam industri buku, Britannica mengekalkan konsep, saiz, ketebalan dan isi kandungan yang sama. Setakat ini, dianggarkan Britannica sudah mencetak 40 juta perkataan dan setengah juta topik mengikut peredaran semasa.
Walaupun pusat operasi ensiklopedia tersebut telah berpindah ke AS pada tahun 1901, sidang pengarangnya masih menggunakan ejaan British.
Sepanjang penerbitan, setiap kandungannya dikemas kini oleh 100 orang pengarang sepenuh masa dan 4,400 orang penyumbang artikel. Kredibiliti dan kesahihan maklumat Britannica tidak dipertikaikan memandangkan ia turut melibatkan penyumbang profesional seperti ahli fizik tersohor, Albert Einstein; bekas Presiden AS, Bill Clinton; dan bekas Ketua Biskop Cape Town, Desmond Tutu.
Dari segi pemilikan pula ia bersilih ganti. Pada era kedua cetakan, syarikat itu diambil alih oleh firma penerbitan Edinburgh, A & C Black, sebelum bertukar hak milik kepada Horace Everett Hooper, Sears Roebuck dan William Benton. Pada tahun 1911 hingga kini, penerbitannya adalah di bawah syarikat Encyclopedia Britannica Inc., milik jutawan Switzerland, Jacqui Safra.
Mac lalu, dikejutkan dengan berita bahawa penerbitan Britannica versi buku akan dihentikan kerana mereka ingin fokus pada versi digital. 
Baca lagi : Kosmo Online

No comments:

Post a Comment